Wij zijn de Bickers!

Productinformatie "Wij zijn de Bickers!"
Non-fictiewerk van de auteur (1966), die zich de laatste jaren heeft toegelegd op historische romans, zoals 'Schaduwspel' (2018). Het boek vertelt het relaas van de Amsterdamse familie Bicker in de zestiende en zeventiende eeuw. De Bickers bouwden hun fortuin op als brouwers en kooplieden en groeiden uit tot een machtig en rijk regentengeslacht van bestuurders en burgemeesters. Gerrit Pietersz. Bicker was rond 1600 een van de eerste investeerders in de Compagnie van Verre, de voorloper van de VOC en de naam Bickerseiland herinnert nog aan de scheepswerf die de familie aanlegde. Daarnaast is het boek vooral het verhaal van de stad Amsterdam in de tijd van de Nederlanden als wereldmacht. Verrassend zijn met name de biografische hoofdstukken, zoals over de 'dikke' Bicker, bekend van het portret uit 1642 van Gerard Andriesz Bicker in het Rijksmuseum. De auteur schrijft publieksgeschiedenis in de haar eigen, zeer toegankelijke en directe stijl, waarbij ze haar lezers af en toe meeneemt op een stadswandeling. Mooi uitgegeven met illustraties, stamboom, verantwoording en literatuuropgave.
Eigenschappen "Wij zijn de Bickers!"
Auteur: Simone van der Vlugt
Onderwerp: Amsterdam, Bicker, ... (familie), Cultuurgeschiedenis, Geschiedenis
Aantal pagina's: 293
Jaar van uitgave: 2019

0 van 0 beoordelingen

Geef een beoordeling

Deel jouw ervaringen met andere leesclubs.


Vergelijkbare boeken

Het huis aan de Gouden Bocht
Nella Oortman moet erg wennen aan haar nieuwe leven, na haar huwelijk met Johannes Brandt, VOC-koopman in het zeventiende-eeuwse Amsterdam. Wanneer ze haar intrek neemt in het huis aan de Herengracht, maakt ze kennis met Maren, Otto en Cornelia, die in plaats van Nella, als vrouw des huizes, de scepter zwaaien. Als Johannes haar een poppenhuis cadeau geeft, een miniatuurversie van hun eigen huis, is Nella verrukt. Maar dan verschijnen er raadselachtige pakketjes met onderdelen voor het poppenhuis, die stuk voor stuk symbool staan voor intieme details uit het persoonlijk leven van de bewoners. Toen de auteur Amsterdam voor het eerst bezocht, was ze op slag verliefd en besloot er een boek over te schrijven en het poppenhuis van Petronella Oortman, te vinden in het Rijksmuseum, vervult de hoofdrol. Ze deed veel research en dat is te merken, ze leverde een roman af om u tegen te zeggen. Vanaf de eerste bladzijden ben je een pion in het grote poppenhuis en kun je niet anders als meespelen. Met plattegrond, verklarende woordenlijst en informatie over inkomsten en uitgaven in een zeventiende-eeuws Amsterdams huishouden. Ondanks de verwijzingen naar de Bijbel is het een roman voor liefhebbers van historische verhalen
Schilderslief
Historische roman over Geertje Dircx. Vanuit het spinhuis in Gouda blikt zij terug op haar leven. In 1650 wordt de uit Edam afkomstige Geertje aangehouden om voor twaalf jaar opgesloten te worden. Als jonge weduwe hoorde Geertje via via dat een schilder in Amsterdam op zoek is naar een kindermeisje omdat zijn vrouw ziek is en niet voor hun zoontje kan zorgen. Die schilder is Rembrandt van Rijn. Na de dood van Saskia krijgt Geertje een relatie met Rembrandt en wonen ze ongehuwd samen. Zij verwacht dat ze zullen trouwen, wat echter niet gebeurd omdat een bepaling in het testament van Saskia dat voor Rembrandt onmogelijk maakt. Als Hendrickje Stoffelsdochter als dienstmeisje komt werken, wordt Rembrandt verliefd op haar en verstoot Geertje. Na valse beschuldigingen laat Rembrandt haar opsluiten in het spinhuis. Na vijf jaar weet een familielid haar vrij te krijgen. Boeiende, prettig leesbare roman over een sterke vrouw die zelden wordt genoemd als het om Rembrandt gaat en als dat wel zo is meestal in negatieve zin. In het uitgebreide nawoord noemt de auteur het ‘een prachtig stukje zeventiende-eeuwse girlpower’.
Blauw water (Eenvoudig Lezen)
Deeltje in de serie 'Leeslicht', bestemd voor volwassenen die moeite hebben met lezen en schrijven. Dit deeltje is een bewerking in eenvoudige taal van de thriller 'Blauw water' van Simone van der Vlugt. Een vrouw en haar vijfjarige dochtertje worden in hun eigen huis gegijzeld door een ontsnapte tbs'er, een toevallige langskomende journaliste is de enige getuige, maar nog voor zij de politie kan waarschuwen, krijgt ze een auto-ongeluk en raakt in coma. Geschreven in de tegenwoordige tijd, elke zin begint op een nieuwe regel, korte alinea's en korte, overzichtelijke hoofdstukken.
Nachtblauw
Catrijn (17) trouwt in het Noord-Hollandse De Rijp met oudere boer Govert die daarna heel anders blijkt te zijn. Hij drinkt veel, mishandelt haar, ze krijgt een miskraam en is niet verdrietig als hij in 1654 plotseling overlijdt. Ze wil het dorp verlaten en vindt werk in Amsterdam bij een gegoede familie. Als roddels uit De Rijp haar dreigen in te halen, vlucht ze en vindt werk bij een broer van haar werkgever die een plateelbakkerij in Delft heeft. Daar ontdekt ze het procedé van Delfts Blauw dat al gauw een groot succes is. Ze trouwt met de eigenaar, wordt zwanger, maar dan lijkt de pestepidemie alles in de war te schoppen. De succesvolle auteur (1966) van literaire thrillers en historische jeugdromans schrijft ook historische romans voor volwassenen. In deze verplaatst ze zich erg goed in Catrijn en de vaak moeilijke keuzes die zij als vrouw in de zeventiende-eeuwse maatschappij moet maken. In het boeiende verhaal zijn de diverse subplots goed verweven en werken mooi toe naar een overtuigend slot. De karaktertekening blijft wat achter. Verteld in de ik-vorm. Met nawoord van de auteur en bronnen..
Het schaduwspel
Amsterdam, 1623: Jan Pieterszoon Coen, gouverneur-generaal van Batavia, vraagt Eva Ment ten huwelijk. Na een barre boze winter (kleine ijstijd) vertrekt het getrouwde stel naar Batavia, met pasgeboren Geertruyt, moeder Sophia, broer Gerrit en zus Lysbet. Na een zware zeereis met storm en windstilte, scheurbuik en doden komen ze er aan. Eva wordt geconfronteerd met hitte en slavernij. Zij leert een harde en wrede kant van haar toegewijde echtgenoot kennen. Na een onrechtvaardig doodvonnis lijkt de kloof niet meer te dichten. Na veel verdriet en verlies keert ze in 1630 terug naar Amsterdam. Een nauwkeurig op feiten gebaseerde historische roman met fictief ingekleurde personages. De auteur (1966) geeft de historie van binnen en buiten goed weer, met een sociale context en een kennismaking met het literaire leven van die tijd. Zo komt de lezer Vondel tegen in de Warmoesstraat. De titel verwijst naar de Indische wajangpoppen, een poppenspel met silhouetten en is tegelijk een metafoor voor het leven van Coen. Met nawoord en een verantwoording van bronnen. In een toegankelijke stijl geschreven. De schrijfster is in eerste instantie bekend van literaire thrillers en historische jeugdromans, nu ook voor volwassenen. Een bijzondere historische roman, een must en een verrijking.
Jacoba, Dochter van Holland
Als Filips de Goede haar in 1425 zogenaamd om haar te beschermen opsluit in het Gravensteen in Gent besluit Jacoba van Beieren, dan 24 jaar, om op te schrijven wat ze tot dan toe allemaal heeft meegemaakt. Wat volgt is een geromantiseerde versie van het leven van deze gravin van Holland, Zeeland en Henegouwen, vooral van de periode 1417-1425, van de dood van Jacoba’s eerste echtgenoot op haar vijftiende tot haar ontsnapping uit het Gravensteen. Daarmee schetst het verhaal niet alleen een roerig vrouwenleven, maar geeft het ook een beeld van de Nederlanden ten tijde van de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Simone van der Vlugt (1966) is zowel bekend van haar succesvolle historische jeugdboeken als haar literaire thrillers, die bestsellers werden. Deze historische roman wordt gepresenteerd als boek voor volwassenen, maar kan met zijn jonge titelheldin, meeslepende verteltrant en veel herhaling evengoed door jongeren gelezen worden. Met kaarten en stamboom.
De kaasfabriek
Jubileumboek ter gelegenheid van het 25-jarige schrijverschap van de auteur (1966). Voor de gelegenheid staat Van der Vlugt zelf (onherkenbaar) op het omslag van het boek. Het familiedrama speelt zich grotendeels af in Purmerend, tegen een typisch Nederlandse, maar relatief onbekende achtergrond: de kaasmakerij. Eind negentiende eeuw vindt Lydia Oorthuys, erfgename van vermogende ouders, plannen van haar vader om een moderne kaasfabriek te beginnen. De beoogde bedrijfsleider is kaasboer Huib Minnes; samen starten ze een kaasmakerij met de modernste, door stoom aangedreven technieken. De onderneming heeft succes en Huib en Lydia worden geliefden. Als Lydia zwanger is, verlooft ze zich uit standsbesef met de adellijke Eduard, die voor het huwelijk verongelukt. Het tweede deel van het boek maakt een tijdsprong naar 1913. Lydia’s dochter Nora is volwassen en hoort bij toeval wie haar biologische vader is. Ook Nora ziet de relatie met Huib als nadelig voor haar toekomst en beoogde huwelijk en aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog breekt ze met haar moeder. Gemakkelijk leesbare historische roman tegen een originele achtergrond.
Op klaarlichte dag (Eenvoudig Lezen)
Nathalie treft het niet in haar jeugd: moeder en broertje verongelukken en vader slaat haar. Als ze Vincent ontmoet, denkt ze een beter lot te treffen. Maar niets is minder waar; hij is gewelddadig en crimineel waarbij moord niet geschuwd wordt. Wanneer hij de kleine Robbie iets wil aandoen, slaan bij Nathalie de stoppen door: ze rekent met Vincent af door hem neer te slaan. Vincent is echter niet dood en haalt alles uit de kast om Nathalie te pakken te krijgen... In dit deel van de serie Leeslicht is het oorspronkelijke boek van de populaire Nederlandse schrijfster bewerkt tot een verhaal in eenvoudig Nederlands. De ruime bladspiegel met overzichtelijke tekstblokken vergemakkelijken het lezen; elke zin begint op een nieuwe regel. Door de ruime lay-out en de korte zinnen met gemakkelijke woorden toegankelijk voor eenvoudig lezen, maar het geheel heeft in deze bewerking ook iets opsommerigs door de lineaire lijn van de gebeurtenissen. Daardoor minder sfeervol dan de oorspronkelijke versie. Goede, interessante leesstof zoals deze volwassen thriller is echter onontbeerlijk, voor wie moeite heeft met lezen.