Want de avond

Productinformatie "Want de avond"
Vier personen moeten na een diepe crisis hun leven weer zien op te pakken, maar dat is niet eenvoudig.
Eigenschappen "Want de avond"
Auteur: Anna Enquist
Genre: Psychologisch verhaal
Aantal pagina's: 255
Jaar van uitgave: 2018

0 van 0 beoordelingen

Geef een beoordeling

Deel jouw ervaringen met andere leesclubs.


Vergelijkbare boeken

Sloop
Alice Augustus is een componiste die de veertig nadert. In een echte mannenwereld houdt ze zich staande, al is het soms wat wankel. Ze put kracht uit leven en werk van haar grote voorbeeld Haydn Hoewel ze geniet van het componeren, wordt ze vaak overmand door tegenstrijdige gedachten. Bij alles wat ze doet hoort ze het kritiek van haar ouders. Op haar vriendin Svea na, kent niemand haar geheimen. Dat ze steenrijk is door jingles bij reclames te bedenken en dat ze een miskraam heeft gehad tijdens haar relatie met haar veel oudere muziekleraar. Nu heeft ze een kinderwens, maar het lukt haar niet zwanger te worden. Totdat ze haar eerste vriendje weer tegen het lijf loopt. Intiem relaas over het continue gevecht dat iemand met zichzelf voert, vol herkenbare twijfels. Prachtig is verbeeld hoe de hoofdpersoon de gevoelens en herinneringen die ze niet kan verwoorden in haar muziek verwerkt. Daartegenover het ongemakkelijke traject van het zwanger proberen te raken, de inseminatie. Dit werk is ongelofelijk intiem, de hoofdpersoon een introvert. Soms zware kost vanwege thema.
Kwartet
De maatschappij en de cultuur in een nabije toekomst is in een nog verdergaande staat van verval. Leden van een kwartet, met een loodzwaar verleden van verlies en dood, worden in afwisselende hoofdstukken - in meervoudig perspectief - gevolgd. Ook is er daarbij een mooi portret van een hoogbejaarde cello-docent aan de keerzijde van zijn leven. Met kennelijke woede schrijft Enquist over culturele teloorgang en over de verwording van de verzorgingsstaat. Tot zo’n vijftig pagina’s voor het einde is dit een mooie muziekroman, die vertelt over de helende kracht van muziek (ook mogelijk voor zware misdadigers) en over hulp en hulpvaardigheid in een barre maatschappelijke werkelijkheid. In die laatste vijftig pagina’s (hoewel voorbereidingen al waarneembaar waren) maakt Enquist van haar mooie boek ineens een thriller, met misdaad, gijzelneming en geweld. Dat is jammer (hoewel opgemerkt moet worden dat de apotheose rond de oude cello-docent er zeker toe doet), want hier weet Enquist geen maat te houden. Teveel allegro vivace aan het eind.