De avond is ongemak

Productinformatie "De avond is ongemak"
Twee dagen voor kerst waagt Matthies een poging om via het ijs naar ‘de overkant’ te schaatsen. Hij zakt door het ijs en sterft. De ouders zwijgen over de dood van hun zoon. Moeder stopt met eten, vader leest niet langer voor. De naamloze tienjarige ik-figuur doet haar jas niet meer uit, zelfs als het hoogzomer wordt en wordt daardoor met Jas aangesproken. Bij haar broer Obbe en zus Hanna zoekt ze tevergeefs op extreme manieren troost. Wanneer de MKZ-crisis toeslaat, wordt de sfeer in het zwaar gereformeerde gezin nog beklemmender. De overkant blijft voor Jas het symbool voor de ontsnapping aan het knellende bestaan. Ze doorloopt de diverse stadia van de rouw: ontkenning, boosheid, marchanderen, verdriet en depressie en aanvaarding. De auteur (1991) is schatplichtig aan Jan Wolkers door bloemrijk taalgebruik, motto, het thema van de overleden broer en de rol van seksualiteit. Een ontwikkelingsroman in drie delen: dood Matthies, langzaam uiteenvallen van het gezin en onontkoombaar einde. Overvloedige herhaling van (Bijbelse) motieven en thema’s en overdaad aan beeldende metaforen scheppen afstand, wat inleving in de personages in de weg kan staan. Longlist Libris Literatuur Prijs 2019, winnaar ANV Debutantenprijs 2019 en staat op shortlist voor de International Booker Prize 2020.
Eigenschappen "De avond is ongemak"
Auteur: Lucas Rijneveld
Genre: Kinderleven, Protestants milieu
Aantal pagina's: 270
Jaar van uitgave: 2018

0 van 0 beoordelingen

Geef een beoordeling

Deel jouw ervaringen met andere leesclubs.


Vergelijkbare boeken

Mijn lieve gunsteling
Een veearts is seksueel geobsedeerd door een getroebleerd jongensmeisje dat juist aan het begin van haar puberteit staat. Het verhaal wordt verteld vanuit zijn perspectief; net als in Nabokovs ‘Lolita’ kruipen we in het hoofd van een zeer welbespraakte engerd. Marieke Lucas Rijneveld (1991) laat hem zijn verhaal doen in beeldende, lange zinnen, zonder adempauzes. De toon is steeds lyrisch, wat de naargeestigheid van de gebeurtenissen wrang accentueert. Het meisje leren we kennen via de vele liedjes, films en (kinder)boeken waar ze uit citeert, en de fantasieën en dwanggedachten die ze aan de man bekent. Zowel de psychische toestand van het meisje als de relatie worden steeds zorgelijker, maar in de stille, oer-Hollandse setting lijkt niemand in de gaten te hebben hoezeer de situatie ontspoort. Tweede roman van de alom geprezen Marieke Lucas Rijneveld. Winnaar F. Bordewijk-prijs 2021. Met haar debuut ‘De avond is ongemak’ won ze als eerste Nederlander de Booker International Prize.