Tandenjager
Auke Hulst
Over "Tandenjager"
In napoleontisch Europa zoekt een man op slagvelden naar gave gebitten die hij doorverkoopt aan tandartsen. Wanneer hij een bijzonder mooi gebit tegenkomt, laat hij het in zijn eigen mond zetten. Met dank aan deze nieuwe tanden lukt het hem de sociale ladder te beklimmen. Met kaarten.
Over "Tandenjager"
| Auteur: | Auke Hulst |
|---|---|
| Genre: | Historische roman, Politiek, Sociale roman |
| Onderwerp: | 19e eeuw, Europa |
Aanmelden
Vergelijkbare boeken
De stille kracht
DEZE TITEL IS BINNENKORT NIET MEER BESCHIKBAAR EN DAAROM NIET TE RESERVEREN
In Laboewangi op het eiland Java vindt een aantal onverklaarbare gebeurtenissen plaats. De inwoners wijzen die toe aan 'de stille kracht', een Indisch mysterie dat de mensen in zijn greep houdt.
De resident Otto van Oudijck vindt de stille kracht maar onzin. Maar als hij een regent ontslaat omdat die zich op een feest onbeschoft gedragen heeft, vinden er plotseling vreemde dingen in zijn huis plaats. Zijn vrouw, die hem met meerdere minnaars bedriegt, wordt in de badkamer op onbegrijpelijke wijze met bloed bespat, een spiegel wordt door een grote steen vernield, glazen breken spontaan in kleine stukjes en er klinkt hamerslag in het huis. Het merendeel van de personages vlucht en Van Oudijck blijft alleen achter. Als hij zich zelf zwakker gaat voelen en ziek wordt, gaat hij steeds meer in de stille kracht geloven.
Fortuna's kinderen
Na haar boekenweekgeschenk 'Leon en Juliette' van 2020 ging Annejet verder op zoek naar de geschiedenis van de families Herckenrath en De Fremery in Monster, Nederland, in Charleston, South Carolina en San Francisco, Californië. Leon Herckenrath was de eerste Hollandse ondernemer, die het omstreeks 1830 in Charleston ging proberen, later gevolgd door zijn schoonzoon-koopman James de Fremery die rond 1850 in San Francisco zijn geluk beproefde en er tot grote welstand kwam. Bijzonder is de zwarte component in deze families als gevolg van de vrijmaking van de slavin en zijn latere vrouw Juliette door Leon in Charleston. Compleet met kaarten, stambomen, noten, literatuur, archieven en websites verhaalt Van der Zijl op de haar bekende levendige wijze over deze families, die naast grote voorspoed in de negentiende eeuw later ook achteruitgang kende. Uit familiearchieven zijn foto’s in kleur (katern) en in zwart-wit door het gehele boek opgenomen, dat een feest is om te lezen.Hebban-pagina Fortuna's kinderenGoodreads-pagina Fortuna's kinderenWebsite auteurWikipedia-pagina auteurRecensie HebbanRecensie Volkskrant
En ik herinner me Titus Broederland
Dystopische roman over een tweeling die probeert te overleven in een apocalyptisch landschap. De jongvolwassen broers groeien op in een verlaten bos waar ze leven als bannelingen vanwege hun ‘duivelse’ afkomst. Zij lezen verboden boeken en leren gitaar spelen. Als hun vader sterft en hun leefwereld wordt vernietigd, vluchten ze naar zee, een bestemming van mythische proportie. Titus is de hardste van de twee, moedig maar ook wreed en ongenaakbaar. De vertellende broer, ik-figuur en hoofdpersoon, is zachter van karakter, poëtischer en daardoor taaier, de overlever. De barre tocht die de broers maken wordt opgetild naar een existentieel, bijna mystiek overlevingsverhaal. De profetische boodschap ervan behelst niet alleen kritiek op de uitbuiting van de aarde en op religieuze zwendel en onverdraagzaamheid, maar krijgt een kosmische dimensie in puur poëtische zinnen. Auke Hulst - die doorbrak met de autobiografische roman ‘Kinderen van het Ruige Land’ (2012)*, waarna 'Slaap zacht, Johnny Idaho' (2015)** volgde - doet in deze nieuwe roman niet onder voor Cormac McCarthy, een Amerikaanse meester in het genre van apocalyptische literatuur.Hebban-pagina En ik herinner me Titus BroederlandGoodreads-pagina En ik herinner me Titus BroederlandWikipedia-pagina Auke HulstRecensie Tzum
LiteRom-pagina En ik herinner me Titus Broederland (met bibliotheekaccount)Uittrekselbank-pagina En ik herinner me Titus Broederland (met bibliotheekaccount)
De onervarenen
Het zit de jonge, in armoede levende Odile en haar man Koben niet mee als zij in 1847 hun boerderij dienen te verlaten. Waarom zouden ze niet ingaan op het aanbod van de Maatschappij voor Overzeese Volksplanting, die hun een gouden toekomst voorspiegelt aan de andere kant van de oceaan? Samen met vijftig streekgenoten wagen ze de oversteek, vol hoop, om na de uitputtende bootreis aan hun lot overgelaten te worden in een tropisch land. Passen ze zich aan of houden ze vast aan hun gewoontes? Zal het hun lukken daar een nieuw, goed leven op te bouwen?