De levens van Jan Six

Productinformatie "De levens van Jan Six"
De bekende historicus beschrijft de geschiedenis van de Amsterdamse patriciërsfamilie Six vanaf de zestiende eeuw tot en met de periode na de Tweede Wereldoorlog. Hij schenkt daarbij veel aandacht aan Jan Six I (1618-1700), die zich door Rembrandt liet portretteren, diverse bestuursfuncties bekleedde en een indrukwekkende kunstverzameling bijeenbracht. Verschillende van zijn nazaten beschikten eveneens over een kunstzinnige of wetenschappelijke belangstelling en wisten door verstandshuwelijken het familiebelang veilig te stellen, ook als de maatschappelijke en politieke verhoudingen veranderden. Mak schetst een tijdsbeeld en weet door talrijke 'familielegendes' en anekdotes de besproken personen tot leven te wekken en laat zich daarbij inspireren door stukken uit het rijke familiearchief, portretten en andere kunststukken en historische gebruiksvoorwerpen uit de collecties van de familie. Bij hem roept dat een historische sensatie op, het gevoel bijna fysiek contact te hebben met personen uit het verleden. Dat gevoel tracht hij bij de lezer over te brengen. Evenals vorige publicaties van deze auteur zal dit boek een breed publiek weten te boeien. Met enkele kleine kleurenillustraties, bronnenoverzicht, literatuurlijst, stamboom en register..
Eigenschappen "De levens van Jan Six"
Auteur: Geert Mak
Onderwerp: Amsterdam, Cultuurgeschiedenis, Geschiedenis, Six, ... (familie)
Aantal pagina's: 446
Jaar van uitgave: 2016

0 van 0 beoordelingen

Geef een beoordeling

Deel jouw ervaringen met andere leesclubs.


Vergelijkbare boeken

Het huis aan de Gouden Bocht
Nella Oortman moet erg wennen aan haar nieuwe leven, na haar huwelijk met Johannes Brandt, VOC-koopman in het zeventiende-eeuwse Amsterdam. Wanneer ze haar intrek neemt in het huis aan de Herengracht, maakt ze kennis met Maren, Otto en Cornelia, die in plaats van Nella, als vrouw des huizes, de scepter zwaaien. Als Johannes haar een poppenhuis cadeau geeft, een miniatuurversie van hun eigen huis, is Nella verrukt. Maar dan verschijnen er raadselachtige pakketjes met onderdelen voor het poppenhuis, die stuk voor stuk symbool staan voor intieme details uit het persoonlijk leven van de bewoners. Toen de auteur Amsterdam voor het eerst bezocht, was ze op slag verliefd en besloot er een boek over te schrijven en het poppenhuis van Petronella Oortman, te vinden in het Rijksmuseum, vervult de hoofdrol. Ze deed veel research en dat is te merken, ze leverde een roman af om u tegen te zeggen. Vanaf de eerste bladzijden ben je een pion in het grote poppenhuis en kun je niet anders als meespelen. Met plattegrond, verklarende woordenlijst en informatie over inkomsten en uitgaven in een zeventiende-eeuws Amsterdams huishouden. Ondanks de verwijzingen naar de Bijbel is het een roman voor liefhebbers van historische verhalen
Wij zijn de Bickers!
Non-fictiewerk van de auteur (1966), die zich de laatste jaren heeft toegelegd op historische romans, zoals 'Schaduwspel' (2018). Het boek vertelt het relaas van de Amsterdamse familie Bicker in de zestiende en zeventiende eeuw. De Bickers bouwden hun fortuin op als brouwers en kooplieden en groeiden uit tot een machtig en rijk regentengeslacht van bestuurders en burgemeesters. Gerrit Pietersz. Bicker was rond 1600 een van de eerste investeerders in de Compagnie van Verre, de voorloper van de VOC en de naam Bickerseiland herinnert nog aan de scheepswerf die de familie aanlegde. Daarnaast is het boek vooral het verhaal van de stad Amsterdam in de tijd van de Nederlanden als wereldmacht. Verrassend zijn met name de biografische hoofdstukken, zoals over de 'dikke' Bicker, bekend van het portret uit 1642 van Gerard Andriesz Bicker in het Rijksmuseum. De auteur schrijft publieksgeschiedenis in de haar eigen, zeer toegankelijke en directe stijl, waarbij ze haar lezers af en toe meeneemt op een stadswandeling. Mooi uitgegeven met illustraties, stamboom, verantwoording en literatuuropgave.
Het schaduwspel
Amsterdam, 1623: Jan Pieterszoon Coen, gouverneur-generaal van Batavia, vraagt Eva Ment ten huwelijk. Na een barre boze winter (kleine ijstijd) vertrekt het getrouwde stel naar Batavia, met pasgeboren Geertruyt, moeder Sophia, broer Gerrit en zus Lysbet. Na een zware zeereis met storm en windstilte, scheurbuik en doden komen ze er aan. Eva wordt geconfronteerd met hitte en slavernij. Zij leert een harde en wrede kant van haar toegewijde echtgenoot kennen. Na een onrechtvaardig doodvonnis lijkt de kloof niet meer te dichten. Na veel verdriet en verlies keert ze in 1630 terug naar Amsterdam. Een nauwkeurig op feiten gebaseerde historische roman met fictief ingekleurde personages. De auteur (1966) geeft de historie van binnen en buiten goed weer, met een sociale context en een kennismaking met het literaire leven van die tijd. Zo komt de lezer Vondel tegen in de Warmoesstraat. De titel verwijst naar de Indische wajangpoppen, een poppenspel met silhouetten en is tegelijk een metafoor voor het leven van Coen. Met nawoord en een verantwoording van bronnen. In een toegankelijke stijl geschreven. De schrijfster is in eerste instantie bekend van literaire thrillers en historische jeugdromans, nu ook voor volwassenen. Een bijzondere historische roman, een must en een verrijking.
De omwenteling, of De eeuw van de vrouw
Verhalende non-fictie over geschiedenis, emancipatie en feminisme. Het is 1981 als de moeder van Jansen zich aansluit bij de vrouwenbeweging. Zij is geboren in het jaar dat vrouwen voor het eerst mogen stemmen. Toch tellen vrouwen nauwelijks mee, op hun trouwdag worden ze ontslagen en zijn bij wet handelingsonbekwaam. Vanuit het perspectief van haar moeder, haar oudere zus en zichzelf vertelt Jansen hoe vrouwen leefden binnen de marges van ondergeschiktheid en dienstbaarheid, en hoeveel strijd het kostte zich daaraan te ontworstelen. In prettige, toegankelijke stijl geschreven. Suzanna Jansen (Amsterdam, 1964) is een bekende Nederlandse auteur en journalist. Ze schreef een klein aantal boeken.
Brieven aan Camondo
Geschiedenis van de Frans-Joodse bankiersfamilie Camondo aan de hand van 58 (korte en langere fictieve) brieven van de auteur (1964) aan Moïse de Camondo (1860-1935), lid van deze rijke familie. Nog altijd is in Parijs het Musée Nissim de Camando te vinden aan de Rue de Monceau 63 en de auteur beschrijft de 19e- en 20e-eeuwse familiegeschiedenis aan de hand van de vele, zeer weelderig ingerichte, vertrekken in dit huis en de kunstobjecten daarin. Die geschiedenis is er één van hoogte- en dieptepunten. De zoon van Moïse, Nissim geheten, sneuvelde in de Eerste Wereldoorlog. Moïse stierf vóór de Tweede Wereldoorlog, maar zijn dochter, haar man en kinderen werden allen vermoord in Auschwitz. Prachtige boek dat een bijzonder familieverhaal doet herleven en dat zeer goed werd ontvangen in de pers.
De wensdagen
Journaliste Patricia Wessels (1966) groeide op in de Jordaan, de Amsterdamse volkswijk met karakteristieke huisjes en kleine straatjes. Als kind, in de jaren zeventig, zag ze hoe de buurt veranderde. Van huisvrouwen die de hele dag uit het raam hingen om alles en iedereen in de gaten te houden naar een deel van de stad waar veel studenten woonden. Vervolgens kwam de verkrotting en daarna werd het een plek waar yuppen graag woonden. Wessels is een kind van hippieouders. Zij schrijft daar met veel gevoel voor decor over. Het boek is zo aantrekkelijk vanwege de naturel geformuleerde dialogen. Dat levert ontroerende situaties op, vooral wanneer haar ouders aan haar en haar broertje uitleggen waarom ze gaan scheiden. De wereld van de hippies, de oude Jordaan en hun wijze van samenleven wordt een heel boek lang door de ogen van een klein meisje beschreven..
Het huis aan de Herengracht
Een historische roman over familie, liefde en vrijheidsdrang aan de Amsterdamse grachten in de achttiende eeuw. Thea Brandts wordt achttien, en verwelkomt haar volwassenheid met open armen. Thuis aan de Herengracht is de sfeer echter gespannen. Op deze dag, dezelfde dag dat haar moeder Maren stierf, dringen geheimen uit het verleden het heden binnen. Tante Nella is wanhopig op zoek naar een echtgenoot voor Thea om haar toekomst veilig te stellen. Een exclusief bal lijkt uitkomst te bieden. Dan vindt Nella een pakje voor haar deur waardoor ze zich afvraagt: is de miniatuurmaakster terug? ‘Het huis aan de Herengracht’ is in een zachtaardige, zeer toegankelijke stijl geschreven. Met een historische kaart van Amsterdam in kleur. Jessie Burton (Londen, 1982) is een internationaal bekende Britse schrijver. Haar werk wordt in meer dan veertig talen uitgegeven. Dit boek is het vervolg op haar succesvolle roman 'Het huis aan de Gouden Bocht’, die tevens verfilmd werd als serie voor de BBC..
De haas met de ogen van barnsteen
Eind negentiende eeuw koopt Charles Ephrussi, steenrijke telg uit een joodse familie, een fors aantal netsukes, Japanse gordelknopen. Hij heeft ze jarenlang tentoongesteld in een speciale vitrine in zijn woning in Parijs. Daarna schenkt hij ze aan zijn neef Victor in Wenen, ter gelegenheid van diens huwelijk. Het is nog een hele operatie om ze met vitrine en aldaar te krijgen. Anders dan in Parijs worden ze in Wenen in een kamer neergezet die alleen toegankelijk is voor de familie. Na de overname van Oostenrijk door de nazi's weet de huishoudster de beeldjes in haar schortzak weg te smokkelen en in haar matras te verstoppen. Na de Tweede Wereldoorlog komen ze in Japan terecht bij een zoon van de familie. Als deze overlijdt, gaan ze naar een neef, de auteur van dit boek. Deze gaat zich verdiepen in de geschiedenis van hun eigenaars. Hij geeft veel aandacht aan hun weelderige huisvestingen, maar ook aan hun kennissen, van Renoir tot Rilke. Hij schetst daarmee een onthullend beeld van fabelachtig rijke mensen met veel interesse voor kunst en cultuur.